Professionella recensioner
Bilder och ord
(1992)
Vaken
(1994)
A Change of Seasons
(1995)

Awake är det tredje studioalbumet av det progressiva metalbandet Dream Theater , släppt den 4 oktober 1994 av East West och det sista albumet med keyboardisten Kevin Moore. Detta album präglas också av att det blev det första i Dream Theaters historia när alla medlemmar i bandet var med och komponerade musik och texter. Den 2 juli 2008 utsågs The Metal Archives Awake till bästa drömteateralbum. [1] Murat Batmaz, en korrespondent för den populära progressiva rock- och metalpublikationen Sea of ​​​​Tranquility, ser Awake som ett av "ett av de fantastiska, djupa och tidlösa mästerverken" och "vackra". [2]

Historik

I maj 1994 började Dream Theater spela in ett nytt album. Den hade ett tyngre sound än tidigare album, vilket kan ha legat till grund för delade meningar om albumet. Kort efter att albumet mixats lät Kevin Moore resten av Dream Theater veta att han ville fokusera på sina musikintressen och lämna bandet. Som ett resultat var bandet tvunget att skyndsamt leta efter en ny keyboardist innan de planerade sin nästa turné.

I stället för Moore, en då okänd i rockmusikkretsar , bjöds den blivande keyboardisten Jordan Rudess in . Bandet planerade att spela en testspelning med honom i hopp om att han skulle gå med i bandet. Trots en framgångsrik spelning i Burbank , Kalifornien , bestämde sig Rudess för att acceptera en inbjudan från The Dixie Dregs istället för Dream Theater. Derek Sherinian anställdes som keyboardist och blev som ett resultat av Awake-turnén Dream Theaters nya permanenta keyboardist.

En tid efter inspelningen av albumet drabbades James LaBrie av ett fruktansvärt fall av matförgiftning och slet av sina stämband medan han kräktes. Läkarna rådde sångaren att ge sina stämband en lång vila så att han kunde återfå sina röstförmågor, men mot deras vilja deltog han i turnén. Både fans och kritiker märkte en stor dramatisk förändring i tonen och omfånget av hans röst.

Lista över spår

# ursprungliga namn Översättning Musik / Text Varaktighet
ett 6:00 6:00 Dream Theater , Kevin Moore 5:31
2 Fångad i en webb Fångad i ett nät Dream Theater , James LaBrie , John Petrucci 5:28
3 Oskulden bleknade Förlorad oskuld Drömteatern , John Petrucci 5:43
fyra A Mind Beside Itself: I. Erotomani Erotomani drömteater 6:45
5 Ett sinne vid sidan av sig själv: II. Röster Rösta Drömteatern , John Petrucci 9:53
6 Ett sinne vid sidan av sig själv: III. Den tysta mannen tyst man John Petrucci , John Petrucci 3:48
7 Spegeln Spegel Dream Theater , Mike Portnoy 6:05
åtta Lögn Lögn Dream Theater , Kevin Moore 6:34
9 Lyfta skuggor från en dröm Skuggor löses upp i en dröm Drömteatern , John Mayang 6:05
tio ärrig Ärrig Drömteatern , John Petrucci 11:00
elva Space-Dye Väst Space Color Väst Dream Theater , Kevin Moore 7:29

Space -Dye Vest är det elfte och sista spåret, som varar i 7 minuter och 30 sekunder. Den är skriven i sin helhet av bandets keyboardist Kevin Moore och består huvudsakligen av en mörk, grubblande duett mellan Moore på piano och sångaren James LaBrie , tills resten av bandet kliver in för att lägga till intensitet och dramatik till kompositionen. Kompositionen avslutas med Moores klaviatursolo.

Kompositionen är känd för att aldrig ha framförts av bandet på konsert. Kevin Moore lämnade bandet efter att låten fanns med på albumet. Några medlemmar i bandet har uttryckt åsikten att de inte vill framföra den utan Moore, eftersom Moore äger rättigheterna till låten. Nuvarande keyboardisten Jordan Rudess uppgav dock i en intervju nyligen att han ville spela låten live om resten av bandet gick med på det. I demoversionen av låten kan Moore höras på sång. Därefter började låten fortfarande framföras på konserter.

Kevin Moore berättade för en japansk intervjuare om låten:

"Jag tittade igenom en klädkatalog och jag såg en bild på en tjej som visade upp ett klädesplagg som heter Space Colored Vest. Och jag blev kär i henne av någon konstig anledning, och i den minuten, medan jag tittade på henne, var jag besatt av den här tjejen, tankarna snurrade i mitt huvud "varför händer det här mig?" Och jag märkte att detta är med mig har hänt ganska ofta på sistone. Och jag tror att huvudorsaken till det var att jag nyligen gick igenom ett uppbrott där jag kastades, och jag tror att jag inte hade tid att ge tillbaka det jag var redo att ge, så jag höll på att kasta det runt, sätta upp mål åt olika håll. Jag hittade den här reflektionen överallt. Och den här låten försöker bara förmedla mina känslor efter en sorts förlust. Så det är en av de "mörka" låtarna. Även om det var väldigt upplysande för mig.”

"Space Dye Vest ... tragiskt. Det är faktiskt den sorgligaste låt jag någonsin skrivit. Hela You Go Now-albumet handlar om att ta ett steg tillbaka och se allt som från utsidan eller något liknande. Men när jag skrev låten Space Dye Vest stod jag liksom i själva centrum för alla dessa upplevelser, och då var det förstås inte tal om någon sorts objektiv synvinkel. Det är där den här låten faktiskt kommer ifrån" [3]

Omslag

Omslaget är en illustrativ representation av låtarna:

Sjökortspositioner