BBS Kraftfahrzeugtechnik

Den aktuella versionen av sidan har ännu inte granskats av erfarna bidragsgivare och kan skilja sig väsentligt från versionen som granskades den 10 juli 2018; kontroller kräver 4 redigeringar .
BBS Kraftfahrzeugtechnik AG
Börsnotering _ FWB : BKS3
Bas 1970
avskaffas 2007 [1]
Grundare Heinrich Baumgartner,
Klaus Brand
Plats Schiltach , Tyskland
Industri tillverkning av bilkomponenter
Produkter hjulskivor
Antal anställda 1200
Moderbolag Punch International NV
Hemsida bbs.com
 Mediafiler på Wikimedia Commons

BBS Kraftfahrzeugtechnik AG  är ett tyskt företag som är en av världens ledande tillverkare av bilfälgar. Huvudkontoret ligger i Schiltach . BBS tillverkar hjul för motorsport, OEM och detaljhandelskunder. BBS-hjul levereras till transportörer från sådana företag som: BMW , Audi , Mercedes-Benz , Porsche , Ferrari , Maserati , Rolls Royce , Jaguar och Volkswagen . 2007 köptes BBS av det belgiska industriella holdingbolaget Punch International NV [1] .

Historik

Företaget grundades 1970 av Heinrich Baumgartner och Klaus Brand och var ursprungligen engagerad i tillverkning av plastkroppsdelar. BBS står för de första bokstäverna i namnen på grundarna och namnet på staden där den låg (Baumgartner, Brand, Schiltach). 1976 etablerades det första utländska dotterbolaget i Frankrike . 1983 öppnas filialer i USA och Japan . 1987 blir företaget ett aktiebolag noterat på börserna i Frankfurt och Stuttgart . De mest framgångsrika för företaget var 1990-talet, när företag som Daimler-Chrysler , Porsche , VW , såväl som de flesta IndyCar- och Formel 1 -team blev deras kunder . I februari 2007, skyhöga aluminiumpriser och en flerdagarsstrejk i Guinea , världens största aluminiumleverantör, ledde till att BBS ansökte om konkurs och en efterföljande försäljning.

Teknik

1972 utvecklade BBS en 3-delad fälgenhet: individuell fälg, yttre fälg och hjulnav, anslutna med titanbultar. Denna teknik har blivit utbredd inom motorsporten.

För att ge skivan glans används diamantbearbetning.

Tack vare Air Inside-teknologin, som består i att ihåliga fack är bildade i de inre och yttre kanterna på skivans kant, reduceras hjulets vikt med 5 kg, och fälgkantens deformationsmotstånd är ökat med 60 %, och därför är säkerheten avsevärt förbättrad.

Anteckningar

  1. BBS Kraftfahrzeugtechnik AG (Schiltach) // 20th Century Press Archives - 1908.