Professionella recensioner
(1981)
Singlar med Iron Maiden
  1. " Running Free "
    Släppt: 8 februari 1980
  2. " Sanctuary "
    Släppt: 23 maj 1980

Iron Maiden är det brittiska heavy metal- bandet Iron Maidens  debutstudioalbum. Den släpptes den 14 april 1980 i Storbritannien av EMI , och några månader senare i USA  av Harvest / Capitol Records , senare Sanctuary Records / Columbia Records . Den amerikanska utgåvan inkluderade låten " Sanctuary ", som bara släpptes som singel i Storbritannien. 1998 släpptes albumet, liksom allt tidigare The X Factor -studioverk av Iron Maiden, på nytt, denna gång fanns denna komposition i alla upplagor.

Albumet består huvudsakligen av låtar som bandet spelade på konsert flera år innan inspelningen. Några av dem, som "Sanctuary" och "Iron Maiden", finns fortfarande med i bandets konsertprogram.

Inspelning

Fyra år efter början av dess existens, efter att ha samlat på sig en tillräcklig mängd material och pengar, bestämde sig Iron Maiden för att börja spela in sitt första album, för vilket de valde London -studion Kingsway Studios. Gruppen började spela in redan med material som hade testats under åren av konsertframträdanden, men den här gången fylldes svårigheterna med något annat: musikerna kunde inte hitta en lämplig producent .

Inspelningsarbetet började när Doug Sampson var medlem i bandet och bandet  började spela in som en kvartett med ingenjören Guy Edwards i en liten lokal East End- studio . Sedan var musikerna missnöjda med det "smutsiga" ljudet av Edwards inspelning, och denna idé måste överges. Det enda överlevande spåret var "Burning Ambition", en B-sida av Steve Harris , som ändå hamnade på B-sidan av singeln " Running Free " som snart kommer att släppas.

Efter att ha avslutat sitt arbete med Edwards, kontaktade Iron Maiden producenten Andy Scott ( född  Andy Scott ) , gitarrist för glamrockbandet Sweet . Samarbetet visade sig dock inte heller denna gång fruktbart, och ingen av inspelningarna slutfördes någonsin. Scott försökte få Steve att spela med ett vanligt val , medan Steve föredrog att spela med alla fingrar [1] .

Så småningom gick Brian Shepherd ( EMI :s chef för A&R ) in och rekommenderade att veteranrockproducenten Will Malone , som var känd för sitt arbete med Black Sabbath och Meat Loaf , skulle ställas inför rätta . När speldatum började fylla kalendern hade bandet inget annat val än att spela in med en föreslagen producent. Kingsway blev omedelbart bokad att börja spela in, men teamet blev snart mycket missnöjda med producentens beteende, som lämnade allt sitt arbete till den lokala ljudteknikern Martin Levan ( engelska Martin Levan ).

Vi visste vad vi ville och gudskelov var ljudteknikern inte dålig, men vad gäller Will Malone... Kort sagt, vi klarade oss utan honom, gick förbi honom, vet du? Vi skulle komma in, spela in och sedan komma fram till honom och säga: "Vad säger du, Will?" Och han, med fötterna på konsolen, bläddrar i "Country Life" (eller något liknande), kastade en helt frånvarande blick över tidningen och sa: "Åh, jag tror att du kan göra det ännu bättre." Så vi undvek honom, gick direkt till ingenjören. Och han var bra, tack och lov. Det blev faktiskt ett ganska bra ljud, och vi producerade i princip allt själva.

Originaltext  (engelska)[ visaDölj]

Vi visste vad vi ville, och tack och lov att ingenjören var bra, men när det gäller Will Malone... Tja, vi gick bara förbi honom, jobbade runt honom, förstår du vad jag menar? Vi skulle gå in dit, vi skulle spela in ett band och sedan gå in och säga till honom, 'Vad tycker du, Will?' Och han hade sina jävla fötter uppe på skrivbordet, läste Country Life eller vad som helst, helt blandat ur huvudet, och han såg över huvudet och sa: "Åh, jag tror att du kan göra det bättre." Så vi brukade gå förbi honom och gick till ingenjören. Och han var bra, tack och lov. Vi fick faktiskt ner några bra ljud och producerade det i princip själva.

Steve Harris [1]

Bandets  gitarrist Dennis Stratton hade en annan syn på rollen som producent . Senare talade musikern själv om detta på följande sätt [1] :

När jag gick med i bandet gjorde de bara några få demos på den tiden. De spelade aldrig in på allvar, till skillnad från mig med No Dice och andra, så det var uppenbart att jag var mer kunnig eftersom jag hade mer erfarenhet än dem. Bara och allt. Jag lyssnade på demot från Spaceward och det fanns så mycket utrymme för perfektion när det gäller produktion, bakgrundssång, gitarrharmonier... Men Rod och Steve valde producenten, och de tog in Will Malone. Personligen gillade jag denna upplevelse. Will är kanske inte den bästa producenten i världen, men vi skulle kunna kompensera det genom att arbeta med ingenjörer, och jag älskar att arbeta med ingenjörer. Sedan får man göra mycket riktigt jobb när man med idéer skapar låtar med hjälp av en bra ljudtekniker.

Originaltext  (engelska)[ visaDölj]

När jag gick in i bandet hade de bara gjort demos på riktigt. De hade aldrig spelat in på allvar och det gjorde jag, med No Dice och vid andra sessioner, och det var bara allmänt erkänt att jag var mer erfaren än de var, det är allt. "Jag lyssnade på Spaceward-demos, och det fanns så mycket utrymme för förbättringar, produktionsmässigt, bakgrundssångsmässigt, harmoniskt-gitarrmässigt... Men det var upp till Steve och Rod att välja en producent, och de fick Will Malone in. Personligen njöt jag verkligen av upplevelsen. Will var kanske inte världens största producent, men det betydde att vi kunde fortsätta med det med ingenjörerna, och jag gillar att arbeta med ingenjörer. Det är där mycket av det verkliga arbetet som görs i studion, ha idéer, bygga upp en låt med hjälp av en bra ingenjör.

Ett slående exempel på kontroversen var skillnaden i åsikt om "några extra ögonblick" i "Phantom Of The Opera", som Dennis spelade in med Martin Levan medan resten av bandet inte var i studion. Dennis gav efter för sin kärlek till Wishbone Ash och Queens verk och tog Steves episka komposition för bokstavligt och försökte göra om spåret till något, som Steve sa tjugo år senare, "liknande en "bortskämd Bohemian Rhapsody ". De spelade det för mig och jag tänkte: "Vad i helvete är det här?"

I samma ögonblick som vi började spela in "Phantom", sa Stratton [1] , "jag kom riktigt bra överens med Martin, som senare arbetade med Mutt Lang och Def Leppard , kort sagt, när det var dags för gitarrharmonier och bakgrundssång på refränger." Jag försökte uppriktigt göra bästa möjliga ljud för den här låten. Jag menar, jag svär att det inte fanns något försök att vända gruppen i en annan riktning, inget sådant. Jag kände faktiskt att det jag lade till var perfekt för Iron Maiden -repertoaren . När de pratade om detta, ja, jag minns. Det lät för mycket som Queen . Men det är jag - jag blev bara medtagen! Rod lyssnade och sa: "Detta är för mycket likt Queen. Bli av med dessa polyfonier. Och så gjorde de. De raderade gitarrerna och rösterna jag lagt till från bandet, och till slut fanns den gamla, råa och livliga Maiden-låten kvar, vilket är precis vad de senare blev kvar: inget slickat och polerat. Men det här är ögonblicket, tror jag, när Steve och Rod bestämde sig för att jag aggressivt försökte ändra ljudet, vilket i verkligheten inte var det! Det verkade för mig att jag inte tog bort, utan lade till.

Originaltext  (engelska)[ visaDölj]

När vi kom ner på att göra "Phantom" kom jag riktigt bra överens med Martin, som senare fortsatte att arbeta med Mutt Lange och Def Leppard, och så, när det kom till att göra alla harmonigitarrstämmor och bakgrundssången för refränger gick jag verkligen till stan för att försöka producera det jag trodde var det bästa möjliga ljudet jag kunde för att passa låten. Jag menar, jag svär att det inte var något att göra med att jag försökte driva bandet i en ny riktning, eller något liknande. Jag kände ärligt talat att det jag lade till på banan var perfekta saker av Iron Maiden-typ. Men när de sa något såg jag det, ja. Det lät för mycket som Queen. Men det är jag - jag rycker med. Rod hörde det och sa: 'Det låter precis som Queen. Bli av med rösterna.' Så det gjorde de. De tog rösterna och gitarrerna som jag hade lagt till från bandet och du blev kvar med den ursprungliga, råa, live Maiden-låten, vilket är precis vad de var ute efter, inte något alltför polerat. Men jag tror att det var då Steve och Rod bestämde sig för att jag medvetet försökte ändra ljudet, vilket jag inte alls var! Jag trodde att jag bara ville lägga till det, inte ta ifrån det.

Därefter uppgav Steve Harris att han var missnöjd med produktionen av albumet.

Låtarna på skivan var riktigt starka. Det var faktiskt det bästa under de fyra föregående åren. Men jag har aldrig varit riktigt nöjd med att producera. Jag har alltid känt att gitarrerna inte var tillräckligt tunga... . Det kan bli ett bra album. Vissa tror nog att han är det. Men enligt mig var han det aldrig. Jag tycker att det är synd. - Steve Harris [3]

Till slut, trots ökande kontroverser, lyckades musikerna spela in åtta låtar, vars mixning slutfördes i Morgan Studios. Strax efter inspelningen lämnade Stretton bandet.

Lista över spår

Lista över Iron Maiden albumlåtar
# ursprungliga namn Översättning Musik / Text Tid
ett Prowler Luffare Steve Harris 3:55
2 Kom ihåg imorgon Kom ihåg imorgon Steve Harris, Paul Di'Anno 5:28
3 springa fritt Fri Steve Harris, Paul Di'Anno 3:17
fyra Phantom of the Opera Phantom of the Opera Steve Harris 7:20
5 Transsylvanien Transsylvanien Steve Harris 4:05
6 konstig värld Konstig värld Steve Harris 5:46
7 Skökan Charlotte Prostituerad Charlotte Dave Murray 4:13
åtta Järnjungfru Järnjungfru Steve Harris 3:35
1998 remastrad utgåva
ett Prowler Luffare Steve Harris 3:55
2 Fristad asyl Dave Murray, Paul Di'Anno, Steve Harris 3:16
3 Kom ihåg imorgon Kom ihåg imorgon Steve Harris, Paul Di'Anno 5:28
fyra springa fritt Fri Steve Harris, Paul Di'Anno 3:17
5 Phantom of the Opera Phantom of the Opera Steve Harris 7:08
6 Transsylvanien Transsylvanien Steve Harris 4:19
7 konstig värld Konstig värld Steve Harris 5:32
åtta Skökan Charlotte Prostituerad Charlotte Dave Murray 4:13
9 Järnjungfru Järnjungfru Steve Harris 3:35

Låtar

Prowler  är en energisk låt med ett catchy gitarrsolo. Det här spåret släpptes först på bandets debut-EP The Soundhouse Tapes . Låtens text är ganska enkel (vilket är typiskt för dåtidens rockbands låtar) och berättar om en luffare som gillar att spionera på kvinnor. Som Steve Harris har påpekat är "Prowler" ett mycket speciellt spår för bandet, eftersom det var början på Iron Maidens uppgång till de brittiska listorna [4] .

Sanctuary dök först upp på Metal For Muthas-samlingen . Låten var frånvarande från den engelsk-europeiska versionen av albumet fram till återutgivningen 1998. Det var gruppens andra låt som nådde nummer 29 i de brittiska listorna [5] . Det är en snabb och energisk låt om en brottsling som försöker komma undan med den.

Remember Tomorrow  är bandets första lyriska spår. Låtens text är av Paul Di'Anno . Det finns en version som musikerns farfar tjänstgjorde i Royal Air Force under andra världskriget , och låten är tillägnad honom. Steve Harris noterade att alla kompositioner borde innehålla känslor, och medgav att i de långsamma förlusterna av "Remember Tomorrow" är de övermått. [fyra]

Running Free  är en av Iron Maidens mest kända actionfilmer. De första inspelade versionerna av låten innehöll ett solo av Murray, inte inspelat i finalen. Låten handlar om en amerikansk tonåring som rymmer hemifrån och i allmänhet njuter av frihet. Kompositionen, som skrevs med Paul Di'Annos deltagande, var i viss mening självbiografisk för honom, vilket musikern själv senare erkände [1] .

Phantom of the Opera  är en episk långlåt baserad på boken The Phantom of the Opera av Gaston Leroux . Enligt Steve Harris är det precis den låten han lyckades med allt, och det var åt det hållet som gruppen skulle röra sig.

Det här är en väldigt lång låt som gjordes i delar. Mittdelen är helt separat men sitter väldigt bra. Det såg väldigt rätt ut att göra övergången från den långsamma delen till mittdelen. Phantom är en av de bästa låtarna jag någonsin skrivit och definitivt en av de roligaste att spela. Hon har alla dessa intrikata gitarrpartier som gör henne intressant. Det finns dock en långsam del som skapar en riktigt bra stämning. Och det finns snabba heavy metal-standarder som verkligen är fantastiska. Och dessutom har den plats för publikens delaktighet. Det var ett bra exempel på vad jag ville uppnå.

Originaltext  (engelska)[ visaDölj]

Det här är en väldigt lång låt som gjordes i sektioner. Mittdelen var helt separat men den passade in väldigt bra. Det kändes rätt att gå från den långsamma delen in i mittsektionen. 'Phantom' är ett av de bästa stycken jag någonsin skrivit, och definitivt ett av de roligaste att spela. Den har alla dessa intrikata gitarrlinjer som håller den intressant. Sedan är det den långsamma mittdelen som skapar ganska bra stämning. Den har också snabba tunga pars som är riktigt rockiga. Och det har också områden för publiken deltagande. Det täcker i stort sett alla baser för bandet. Det var också ett bra exempel på vad jag ville få fram.

Steve Harris [4]

Transylvania  är en känd instrumental komposition av bandet. Det är möjligt att kompositionen var inspirerad av Bram Stokers verk om greve Dracula . Låten var ursprungligen tänkt att ha text, men bandet kände senare att låten var bra på egen hand.

Strange World  är en långsam ballad, vissa anser att den är en fortsättning på föregående låt, men det finns ingen absolut tydlig tolkning av den här låten.

Charlotte the Harlot  är en pigg låt om en prostituerad, som öppnar en hel serie låtar som bandet kommer att släppa i framtiden, skrivna på samma (eller nära) tema. Det finns en version (enligt Paul Di Anno) att låten är tillägnad en riktig 45-årig prostituerad vid namn High Hill Lil, stjärnan i en av bordellerna [6] .

Iron Maiden  är en energisk låt som avslutar albumet, har inga långa gitarrsolon och innehåller ganska primitiva texter, vilket inte hindrade den från att bli bandets signum, som inkluderar setlistan för varje bands konsert. Med lika stor framgång kan den tillägnas både ett medeltida tortyrinstrument och den dåvarande brittiska premiärministern Margaret Thatcher . Det senare har av förklarliga skäl aldrig bekräftats officiellt.

Omslag

Sedan det här albumet har artisten Derek Riggs samarbetat med bandet och fångat bandets maskot   omslaget : monster Eddie (Eddie) , som sedan finns med på omslaget till varje Iron Maiden-album. Från år till år genomgår hans utseende olika förändringar: från en farao till en soldat från den brittiska armén och till och med en astronaut. En serie av hans bilder visas i detalj i klippet "Wasted Years".

Anledningen till övergången till Eddie, som tidigare hade varit en scenmask som hängde bakom trummisen under konserten, förklarades på skivomslaget av bandets manager, Rod Smallwood. Enligt honom presterade gruppen bra på scen, men representerade ingenting utanför den. Därför behövde Iron Maiden någon figur som skulle representera dem bättre på skivomslaget än ett vanligt konsertfoto [1] .

Bekantskapen med Riggs skedde efter att Smallwood gick in på EMI- kontoret och såg en affisch av den berömda jazzmannen Max Middleton väggen .  Konstnärens arbete imponerade så mycket på honom att han uttryckte en önskan att lära känna honom. Den här artisten visade sig vara Derrick Riggs. När Rod träffades, när han tittade igenom artistens portfölj, upptäckte han en illustration som senare blev omslaget till det första Iron Maiden-albumet (den enda skillnaden var att Derek målade för att sälja illustrationen till något punkband och därför var Eddies hår kort , men på Smallwoods begäran "växte han ut dem"). Bandets manager tog med sig portfolion och visade Dereks teckningar för musikerna, som också enhälligt valde monsterteckningen till skivomslaget. Det fanns inga motsägelser när man diskuterade karaktärens namn, enhälligt hette han Eddie. Enligt konstnären gjorde han prototypen av Eddie efter att han såg en affisch tillägnad Vietnamkriget  - den föreställde ett torkat huvud planterat på en tanks pipa. När Riggs vaknade en natt slogs han av en tråkig bild utanför fönstret: månen, molnen och en gul lykta framkallade skräckinjagande tristess, och ändå var det ett sådant landskap som konstnären ansåg vara det mest lämpliga för "en karaktär med en sådan mugg som Eddie" [7] .

Kritik, prestationer och inflytande

Albumet mottogs väl av kritiker. Den berömda rockjournalisten Jeff Barton, som gav albumet det maximala antalet poäng på sidorna i tidningen Sounds , beskrev det som ett exempel på heavy metal från 80-talet. Ett kvarts sekel senare skrev Barton: [2] :

På Iron Maiden framstår musikerna för oss som ett gäng ovårdade uppkomlingar från East End med mycket att säga, och inte den vältränade prog-metal- maskin som de senare blev. ... Folk har pratat om alla möjliga saker om Iron Maidens punkrötter, men sanningen är att Iron Maiden bara är ett aggressivt metalalbum, grovt som ett rått sår.

Dessutom kallades albumet för sin aggressivitet " punk metal " av musikpressen, vilket inte var sant, eftersom Harris skrev det mesta av materialet för det långt innan punkens tillkomst och dess förvärv av berömmelse [8] . Iron Maidens debutverk inkluderades i listan över de viktigaste rock- och popmusikalbumen , publicerad i almanackan för amerikanska musikkritiker " 1001 Album You Must Hear Before You Die " [9] . Dessutom ingick skivan bland de 100 bästa metalalbumen på #40 av Metal-Rules.com [10] . Radio Rock, en finsk radiostation och en del av mediekonglomeratet Sanoma , rankade albumet som nummer 48 på sin "100 bästa rockalbum"-lista [11] .

Kompositionerna "Prowler", "Remember Tomorrow", "Running Free" täcktes upprepade gånger av olika grupper, inklusive Grave Digger , Burden of Grief , Metallica , Trivium och andra. Martin  Eric Ain , basgitarrist i det inflytelserika schweiziska bandet Celtic Frost , i en intervju sa att bandets sound var avsevärt influerat av Iron Maidens tidiga arbete - deras debutalbum och EP The Soundhouse Tapes [12] .

Nyutgåvor och föreställningar

1995 års återutgåva har en bonusskiva som innehåller spåren
  1. Burning Ambition - 2:40
  2. Drifter (live) - 6:04
  3. I've Got the Fire (live) - 3:14

USA-utgåvan innehåller Sanctuary (Murray, Di Anno, Harris) - 3:16

Turer

Till stöd för albumet hölls Iron Maiden Tour, som bestod av två delar (den första - april - augusti 1980, den andra - november-december 1980).

2004, som en del av en återgång till deras arv, höll Iron Maiden Early Days Tour, som framförde låtar från de första albumen, inklusive Iron Maiden .

dvd

Flera DVD-skivor har gjorts baserade på Iron Maidens debutalbum. Den första av dessa, "Iron Maiden - World's Greatest Albums" (2007), producerades som en del av World's Greatest Albums dokumentärserie och innehåller intervjuer med musikkritiker och tidigare bandmedlemmar som belyser albumets produktionsprocess. Samma år släpptes Iron Maiden - Rock Case Studies, med samma personer inblandade som på förra DVD:n, och därför är materialet som tillhandahålls också nästan identiskt. Utgivningen av båda DVD-skivorna godkändes inte direkt av bandet själva.

Diagram och certifieringar

Land Topposition
_